Kaksplus.fi

maanantai 5. syyskuuta 2016

Bikinibeibestä äidiksi

Tää aihe on pyörinyt mulla luonnoksissa jo jonkun aikaa. En ollut ihan varma onko tää sellainen asia josta haluan avata blogin puolella, mutta toisaalta olisi kiva kuulla onko jollain muulla itsetunto parantunut äidiksi tulon jälkeen. Vasta äitiys kasvatti mulle kunnon itsetunnon. Muutama vuosi sitten kisasin Miss Bikini kisassa ja mua kosiskeltiin johonkin miesten sivulle poseeraamaan. Luojan kiitos äidilleni, joka veti rajan ja kielsi miesten lehteen poseeraamisen. 

2010
Nuorempana olin herkkä ja aikalailla muiden vietävissä. Harvemmin kieltäydyin mistään. Edelleen opettelen sanomaan ei, mutta kovapäisemmäksi oon ainakin äitiyden myötä kasvanut. Bikinikisoista jäi takaraivoon mielikuva siitä miltä naisen kuuluu näyttää. Vertasin itseäni muihin eikä peilikuva koskaan täysin miellyttänyt. Silloin mulla oli ongelmani ruoan ja itsetunnon kanssa. Kaikkea epävarmuutta vauhditti vielä kusinen suhde. Aamuisin ovesta ei voinut astua ulos ilman meikkiä. Jalassa oli korot niin usein, että sain päkiäni pariin otteeseen murtumaan. Nykyään lähinnä naurattaa ajatella itseäni vesirajamekkoon ja korkoihin joissa käveleminen muistuttaa selvinpäinkin kännistä. Hell naw. Legginssit ja tennarit - kyllä kiitos.

Sitten erosin, vietin villin sinkkukesän, märehdin mieshuolissani, löysin nykyisen mieheni ja rauhoituin. Hauskaa kuinka tuo Leon isä kiinnostui musta samana iltana kun tilitin sille, että kaikki miehet on ihan paskoja. Kai mä olin haaste. Onnellinen suhde sai pisteen iin päälle kun aloin odottamaan Leoa. Baarissa ravaamisen sijaan hehkuin raskausonnea vessanpönttöön ja sulostutin hormoniraivareillani eteisen lattialla. Siirtymätilanteet oli mulle raskaana ollessa erittäin haastavia - ymmärrän niin hyvin uhmaikäisiä tässä asiassa. Annan miehelleni papukaijamerkin siitä, että se jaksoi helliä ja kehua vaikka olin epävarma ja itkuherkkä hormonihirviö.

Raskauden tuomat 20 kg olivat mulle todella ahdistavat. Valitin miehelle turvonnutta olotilaa ja samaan hengenvetoon pyysin tuomaan lisää ranskalaisia. Mies taisi raskausaikana keksiä yhden mun lempinimistä - Majoleena, koska majoneesi kuinkas muutenkaan. Vaikka missään vaiheessa en ollut lihava oli silti kova paikka olla monta vaatekokoa isompi. En erityisemmin nauttinut raskausajasta, koska olin ahdistunut kasvavasta vartalosta. Tottakai tiesin, että sillä oli ihan luonnollinen syy, muttei se syy silti helpottanut siihen epätoivoiseen tunteeseen. Jälkeenpäin ajateltuna vedin turhan monta kertaa sen "olen raskaana" -kortin esille. Vähempikin herkuttelu olis riittänyt. En ollut oma itseni vaan pelkästään raskaana. Toisaalta kun oli niin paljon kremppaa ja vaivaa, niin mikä ihana tekosyy syödä hyvin.


Kun poika syntyi kaikki muuttui. Ihan perus klisee, mutta niin totta. Maailma sai ihan uuden keskipisteen. Olin onnekas kun kaikki kaksikymmentä raskauskiloa tippuivat ilman sen suurempaa jumppaamista. Sen jälkeen lähti vielä muutama ylimääräinen. Eikä sillä vaa'an lukemalla oikeastaan ole mitään väliä enää. Leon syntymä sai mut huomaamaan, että elämässä on paljon suurempiakin asioita kuin se miltä mä muiden silmiin näytän. Kun on ollut 20 kg isompi ja ison vatsan armoilla, sitä jotenkin kummasti on vallan tyytyväinen itseensä. Itsetunto kasvoi hurjasti äidiksi tulon myötä, vaikka moni seikka ulkonäössä on muuttunut. Ihan niin ku esimerkiks imetyksen jälkeiset kuppivajarit. Peilistä takaisin katsoo tällä hetkellä tyytyväinen ja onnellinen äiti. En tarvitse pidempiä jalkoja tai paksumpia hiuksia. Ennemmin ottaisin nyt pidemmän pinnan ja paksumman lompakon. 

raskauden jälkeen vartalo äiti synnytyksen synnytys

Joku voisi todeta, että laihana on helppo huudella. Normaali painoindeksi ei kuitenkaan automaattisesti tuo mukanaan tyytyväisyyttä itseensä. Vasta Leon myötä opin rakastamaan itseäni just näin. Ei tarvitse olla yhtään toisen näköinen. Ai niin ja hei - vähänkö salaa lämmitti mieltä kun teinipojat huuteli milffiä kadulla. Hah, hurjaa.

Olisi kiva kuulla löytyykö täältä kohtalotovereita itsetunnon suhteen?

23 kommenttia:

  1. Olet kyllä ihanan rehellinen ihminen. Mahtavaa, että olet päässyt sinuiksi itsesi kanssa!

    VastaaPoista
  2. Hyvä postaus! Ja kyllä!! Täällä yksi mamma jonka itsetunto on noussut kohisten äitiyden myötä, jotenkin kiinnostaa huolehtia itsestäänkin enemmän kuin koskaan ennen ( eli panostaa hiustenhoitoon, kasvojen hoitoon yms ) :)

    VastaaPoista
  3. Ihana juttu!!

    Hei laita lisää kuvia sinusta nuorena!!!

    VastaaPoista
  4. Ihana sinä! <3 Hurja toi tumma hiusväri, en meinannu tunnistaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No eikö! 🙈 Joskus oli iiiihan pikimusta ja sitten kaikkea sen ja vaalean väliltä..

      Poista
  5. Ihana mafu, todellakin milf! <3:ansba

    VastaaPoista
  6. Milf :D Ihan samoilla linjoilla mennään. Nykyään liikunta on lähinnä sitä, että hakee hyvää oloa eikä sitä pakonomaista laihdutusta. En edes muista milloin viimeksi olisin käynyt kurkkaamassa painoni.

    VastaaPoista
  7. Hyvä kirjoitus! Pystyn samaistumaan. Äitiys on kasvattanut myös minua ja opettanut olemaan itselleni armeliaampi ulkonäön suhteen :) Koko ikäni olen taistellut painoa vastaan - olen sitten ollut hoikempi tai vähän painavampi. Tällä hetkellä en ole "ihanne painossani", mutta mulle on ihan se ja sama koska voin hyvin! Käyn salilla sen takia, että se tuo mulle hyvän olon en sen takia, että olis pakko laihtua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa! Hyvä olo myös näkyy peilissä ❤️😊

      Poista
  8. Täältä löytyy yksi, joka on kamppaillut koko pienen elämänsä itsetunnon kanssa. Taustalla kiusaamista, syrjimistä, ruokaongelmia ja mitähän muuta. Raskaus ja etenki äitiys on tuonu asioihin ihan eri perspektiiviä! Itsetunto on rakentunut uudestaan ja sen myötä oman itsen avaaminen lapselle on ollut helppoa. Vaikka kyllähän täälläkin riittää niitä päiviä ku ahdistaa ja tekis mieli vetää vaikka se kokonainen suklaalevy kerralla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh, mutta välillä sen kokonaisen suklaalevyn vetäminen auttaa! Suosittelen! 🤔😄 mutta tosi hieno juttu, että nyt on helpompaa! 💪🏻

      Poista
  9. Kivasti ja avoimesti kirjotettu teksti :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ♥