Kaksplus.fi

sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Kun seinät kaatuvat päälle

Heeeeiii, ei itkeä saa, ei meluta saa. Nyt lähdetään ulos, koska multa hajoaa pää. 

Sataa, sataa ropisee. Pilipilipom! 



Tiedättekös sen sateisen ja hiostavan ilman tuskan? Neljä seinää kaatuu ihan just niskaan ja tekemistä täytyisi keksiä. Päätä särkee, koska ilma on niin painostava tai sitten se onkin se lapsen kitinä. En oikein osaa päättää kumpi oli mun perjantaisen järjettömän hedarin syynä. Joka tapauksessa me rohkeat ja reippaat neljän seinän sisällä hermostuvat uhmasimme kaikkia internetin sadepäivän puuhaehdotuksia ja menimme ulos. Ajatelkaa - vaikka siellä satoi. Wau.

En koskaan ajatellut, että mä olisin tai että musta edes tulisi semmoista satoi tai paistoi, pihalle on päästävä -mutsia. Toisaalta, ehkä tuo jokasään -titteli olisi sittenkin parempi asettaa tuolle touhutaaperolle. Leohan tämän perheen pomo on. Vielä maaliskuussa uhosin, että minähän en ulos lähde jos sataa. Oh boy, kuinka väärässä olinkaan. Lähdet tai itket(te) ja lähdet(te). 

Taaperot ovat todella säänkestäviä. Ei haittaa vaikka vesi tulisi vaakatasossa, koska sadesäällä taapero on hyvin kääritty kaiken maailman vesipilari-goretex-kura-tarra-kietaisuhaalareihin. Ainoa miinuspuoli taitaa olla huonompi liikkuvuus. Siis se kun kiviä ei saakaan tavalliseen tahtiin suuhun ja hiekkalaatikon reunan yli täytyy heittäytyä. Ainakin Leo hermostuu siihen toisinaan ja päästää "äiti mulla on epämukavaa" -äänensä, joka kuulostaa kutakuinkin tältä: "IÄÄÄKKKIIIIIKH". Meiltä jäi kumpparit sisälle, koska Leon askellus niillä näytti siltä, kuin se olisi kävellyt sellaisilla pepunmuokkauskengillä, joissa on pyöreä pohja. Pitäisi ostaa toiset vähän istuvammat. 

Mä kestän säätä todella huonosti. Suurin syy siihen on se, että mulla ei ole mitään kamalan sään kestäviä vaatteita. Ihan vaan siksi, koska entisessä elämässä ei ole tarvinnut kökkiä sateessa muuten kuin ehkä baarin jonossa. Ostin muutama vuosi sitten kumpparit. Niissä oli rusetit, mutta niistä tulee kantapäästä vesi läpi. Syvä huokaus. Tässä vaiheessa voisin sanoa, että mukavuus todellakin ennen ulkonäköä. Ostoslistalla siis joku ihana sadekaapu, jonka alle saa ainakin kakstoista kerrosta vaatteita sekä kumpparit, joissa saa olla rusetit, mutta ne pitäisi vettä. 

Kestättekö te vettä? Millä tamineilla? Vinkit kehiin!

*Myönnettäköön, että kun alkoi kaatosade hipsimme kaikessa reippaudessamme sisälle.

19 kommenttia:

  1. Heh ihania olette ♡
    Meillä ei paljoa sateella ulkoilla, lapset tosin on täysin erimieltä mutta mä en oikein viihdy siinä hiekkiksen reunalla uitettuna koirana. Puolestaan sateen jälkeen onki sit ihan kivaa mennä hyppii lätäköissä :D

    VastaaPoista
  2. Tunnustan. että meillä usein lapsilla on vedenpitävät vaatteet päällä ulkona ja mä istun kahvikuppi kourassa vahdissa leikkimökissä :D Mulla ei siis ole niin hyviä kamppeita, että kuivana säästyisin niin kauan kuin jälkikasvu haluaisi ulkoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, no mut toihan on helppoa ja kivaa! :D Mäkin olisin mielellään aloillaan ja rauhassa, mut touhottaja valitsee mielummin päättömän juoksentelun ja parkkipaikan autojen ihastelun... :D

      Poista
  3. Mun entinen elämä taas oli urheiluopisto ja lajitunnit ulkona säällä kun säällä. Samat sadehousut mulla on edelleen kun sillonkin - vuonna 2007 :'D - sadetakki sentään on vuodelta 2011 ja kumpparit syksyltä 2012. Lenkkarit on ne mitkä haluisin uusia mutta nekin on öhöm. Yläasteella ostetut.... sään kestävät täällä siis muuten mutta mä en oo nähny neidin toista kumpparia yli viikkoon! Mihin se voi kadota?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :'D No, mut mikäpä siinä jos edelleen ajaa asiansa :D

      Poista
  4. Oot niin mainio kirjoittaa! :'D
    Kyllä sitä nykyään on vain pakko kastua ja mennä pihalle koska sisällä nimenomaan kaatuu kummallakin seinät päälle :D

    VastaaPoista
  5. Mekin ollaan pikkusateella ulkona mutta nyt ollaan oltu sisällä, kun pojat on räkäisiä. Mentiin sitten abc:lle purkamaan energiaa :D ja hoploppi on kans sadepäivän pelastus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Sehän on hyvä! Mekin voitais joku päivä raahautua sinne. Ne on kyllä kivoja paikkoja. :)

      Poista
  6. Ihana kirjoitus :D

    Mä oon päiväkodissa töissä. Ennen tätä työtä vihasin olla sateella ulkona. Nyt mä oon meidän "säällä kuin säällä ulos"-täti. Suosittelen panostamaan laatuun, hyvä vedenpitävä pitkähkö takki isolla hupulla, hengittävät, vedenpitävät housut ja joko kumpparit tai vedenpitävät goretexkengät. Hengittävyys ja hyvä istuvuus on tärkeää tuolla sadesäässä, sadetakissa iskee hiki ja ahistus alta aikayksikön! Päähän kesällä lippalakki ja huppu päähän ni pysyy kasvotki kuivana. Talvella samantyyppiset kamppeet loskaa ja räntää varten, mutta vähän paksumpina. Tai no, samatki käy, jos allevaan mahtuu riittävästi kerroksia :)

    Ulos asenteella "leikkiä koko ikä ja leikki kehittää sekä lasta että suhdetta vanhempaan/hoitajaan/ystäviin" ja kukaan ei oo kieltäny aikuista hyppimästä rapakoissa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö sulla mene vesi yhtään läpi sun ulkoilupuvusta? Oletko sä siis täysin sateen kestävä kaatosateessakin ;-) Mulle vesisade on todellinen ongelma ulkoilussa. Mulla ulkoiluvaatteet kyllä hylkivät vettä mutta eivät kestä yhtään kovempaa sadetta. Tuulitakki ja -housut laskevat vedet heti läpi kun sataa kaatamalla ja se märkänä ulkoilu on tosi keljua varsinkin jos kylmä syyssade kastelee kaikki vaatteet.

      Poista
    2. Erätukkuun vaateostoksille,niin ei mene vesi ihan heti läpi t.toinen tarhatäti :D

      Poista
    3. :D Täytyy oikeasti varmaan hipsiä sadevaateostoksille. Varsinkin kun syksy tekee jo uhkaavasti tuloaan. Ja ne kumpparit olis kyllä pakko hankkia. Ei tosiaan oo kiva olla ulkona sukat märkänä. :o

      Poista
    4. Viivi, hyvä kun tuli puheeksi! Mä olen monta kertaa ajatellut että pitäisi käydä Erätukussa kun ne mainostaa tosi hyvännäköisiä vaatteita edullisesti ja jossain mainoksessa oli kuoripuku jota mainostettiin täysin vedenpitäväksi. Onko sulla Viivi (tai jollain muulla lukijalla) käytössä Erätukun kuoripukuja? Pitääkö ne oikeasti sellaisen rankkasateen kun vettä tulee kuin saavista kaatamalla? Ne kun ei vaikuta sadevaatteilta yhtään sen enempää kuin minun tuulipukunikaan. Mulla on kuitenkin saman tien huppu ja takin yläosa läpimärkänä ja pian myös muualtakin. Kuljen myös työmatkat pyörällä ja arvaapa vaan olinko viime viikolla läpimärkänä kun vettä tuli kuin saavista kaatamalla ja mulla oli nuo samat tuulitakki ja -housut päällä;-) T: "Anonyymi 21. kesäkuuta 2016 klo 18.49"

      Poista
    5. Ihan kuivat on sisävaatteet/välivaatteet,takki pitää 100%vettä :) mun kamppeet on partioaitasta aikonaan ostettu, todellakin suosittelen panostamaan laatuun ;) erätukustakin saa, tuttavalla on vaan ollu huono tuuri niiden kanssa, pari kertaa sattunu maanantaikappale :/ t. Alkuperäinen tarhantäti :)

      Poista
    6. Komppaan edellistä tarhantätiä, suosittelen panostamaan laatuun, vaikka kassalla kirpaseekin. Sadevaatteet tarkoittaa, että alla olevat vaatteet on kuivat.

      Poista
  7. Mulla on tasan kaks vaihtoehtoa: päästää pojat kaksin sateeseen tai mennä itse perässä. Noita ei pidättele mikään! Ja ukkosella pitää sitten oikeasti laittaa turvalukko oveen, ettei ne mee :-D

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ♥