Kaksplus.fi

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Apua allergisille - helppoja reseptejä arkeen

Sain yhteistyön merkeissä Koko perheen kattaus nimisen kirjan, joka on toimittaja ja ruokakirjailija Emmi-Liia Sjöholmin käsialaa. Kirjasta löytyy vinkit ja reseptit allergiaperheen aterioille aamupalasta iltapalaan. Reseptit voidaan valmistaa täysin ilman gluteiinia, lehmänmaitoa ja kananmunaa. Kuulostaa monimutkaiselta ainakin tällaisen tavisruokailijan korvaan, mutta ei se sitä oikeasti olekaan - ainakaan kun tämän kirjan reseptit ovat apuna. Kirjassa on 31 eri ruokalajia, joista jokaisesta on kolme eri versiota. Suurin ongelma mulla tämän kirjan kanssa oli se, etten osannut valita mitä kaikkea kokeilen, ihanan paljon vaihtoehtoja.


Alkuun mietin, että onko kirjalla meille oikeasti virkaa vaikka allergisia ei tästä perheestä löydykään. Voiko allergisille suunnatut reseptit maistua meillekin? Mieleen tuli vain se ala-asteen kaveri, jonka äiti teki omituisia kokkailuja poloisen mukaan kouluun. 


Ekan reseptin kokeiltuani olin edelleen hieman varovainen, sillä munasin sen ihan täydellisesti. Täytyy kyllä painottaa, että resepti ei mennyt metsään, minä vain. Oon aikaisemminkin tainnut mainita, että en oo keittiön terävin veitsi, ainakaan mitä tulee ruoan laittoon. Ihan vinkkinä ei kannata unohtaa ruokaa liian pitkäksi aikaa hellalle, koska oli resepti sitten mitä vain, niin lopputulos melko varmasti epäonnistuu.


Toista reseptiä kokeiltuani olin myyty. Emmi-Liian resepti kasvisranskalaisista on ihana. Kyseinen resepti itseasiassa antoi vähän potkua mun kokkailuille, sillä nykyään meillä kuluu kookosöljyä (ja paljon). Alkaen aamukahvista, johon voi vähän lirauttaa kookosöljyä ja ja ja... Kasvisranskisten kanssa yhteen sopi ruohosipulidippi, jonka resepti sekin löytyy kirjasta. Nää katosi nopeasti kun oltiin Leon kanssa ruokailemassa. 


Kaikki viisi reseptiä (lukuunottamatta sitä mun hellalle unohtunutta) mitä oon nyt tästä kerennyt tekemään on ollut hyviä. Kaikki on myös maistunut hienosti tolle pienelle söpöliinille. Toki on pitänyt hieman muistuttaa itselle mitä 10 kuukauden ikäinen saa ja ei saa syödä suositusten mukaisesti. Kaikki on ollut nopea valmistaa ja sellaisiahan reseptejä kirjassa pelkästään onkin. Kirjan idea on tarjota helppoa ja mutkatonta ruokaa kaikenlaisille ruokailijoille ja siinä on onnistuttu. Suosittelen kaikille ruokavinkkejä kaipaaville, myös meille ei niin teräville kokeille. ;)

2 kommenttia:

Kiitos kommentista! ♥