Kaksplus.fi

torstai 10. maaliskuuta 2016

Äitinä 10kk

Mitä kymmenen kuukauden ikäinen äiti on oppinut? 


En enää jaksa stressata jokaisesta. Oon löysännyt periaatteita ja huomannut, että lapsi ei siis ihan oikeasti tarvitse mitään muuta kun rakkautta perustarpeiden täyttämisen lisäksi. Nyt erilaisia lapsiperheitä kohdanneena huomaan, että paras äiti on sellainen, joka reagoi lapsen tunteisiin, lohduttaa, juttelee, katsoo lasta silmiin, hymyilee, kehuu ja pitää rajat. 

On turha yrittää suorittaa kaikkea. Riittää, että ruoka on pöydässä ruoka-aikaan ja pyykinpesukone pyörii edes joskus. Jokainen itse tehty sose on vain plussaa. Villakoirat viihtyy ihan hyvin sohvan alla eikä niitä kannata häiritä liian usein.

Ulkopuoliset paineet eivät enää vaikuta muhun äitinä. En enää tee niin kuin muut sanovat tai ehdottavat. Minä tiedän parhaiten. En taivu muiden asettamiin sääntöihin niin ku pajunoksa vaan pistän vastaan, jos se tuntuu oikealta. Oon saanut lisää sisua ja tarmoa. 

Tää maailman vaikein työ on opettanut, että elämässä on pieniä murheita ja sitten vähän isompia murheita. Niitä pienempiä murheita on turha jäädä vatvomaan liian pitkäksi aikaa. Aamu koittaa seuraavanakin päivänä ja nukutun yön jälkeen kaikki on aina paremmin. Itkut täytyy itkeä ja apua kannattaa pyytää.

Oon saanut valtavasti lisää itseluottamusta. Pieneen ihmiseen tutustuessa on pitänyt tutustua myös itseensä. Mähän osaan tän homman. Muistan niin elävästi sen ekan toukokuisen yön Leon kanssa. Leo alkoi itkemään ja mä soitin hoitajan kelloa. Tää itkee, enkä mä tiedä mitä mä teen, mä sopersin hoitajalle. Eikä Leo oo edes ensimmäinen vauva, jota mä oon hoitanut. Valtava vastuu tuntui silloin ekana yönä vaan aivan mahdottomalta. 

Haluan miellyttää - itseäni. Oon ensimmäistä kertaa elämässäni oikeasti tyytyväinen itseeni. Haluan oman värin hiuksiini enkä meikkaa muiden vuoksi. Ennen äitiyttä ajattelin, etten halua menettää itseäni. Halusin pitää itsestäni huolta, meikata ja laittautua. Kuvittelin, että meikitön äiti on se itsensä hukannut, arjen jalkoihin jäänyt väsynyt äiti. Nyt huomaan olleeni väärässä. Luonnollinen äiti on myös onnellinen äiti. Vaikka kyllä mä edelleen meikkaan silloin kun siltä tuntuu. Erona on vaan se, että mä teen sen itseni takia, en muiden mielipiteiden takia. (..ja eihän ketään oikeasti edes kiinnosta onko mulla meikkiä vai ei. Joku mun ajatuspieru vain.) Mähän olenkin hyvä just näin.

Mitäs äitiys on opettanut teille?  

6 kommenttia:

  1. Heh, eilen etin yhtä palapelikirjan palasta sohvan alta, mies nosti sohvaa ja mie kuvittelin raivaavani harjalla sieltä kaiken pois - kun sohva nousi jätin harjan syrjään noukin sen palasen ja pari lusikkaa ja tuumasin että siivotaan toi sitten ajan kanssa.. :D sie kysyt ihan liian vaikeita! Tai ehkä se on tää kellon aika. Mutta mun ainakin pitää ihan alkaa miettiä mitä kaikkea äitiys on oikeasti opettanu! :)

    VastaaPoista
  2. Opettanut on nukkumaan vauva kainalossa kauhean pissahädän ja janon kourissa, kun ei pääse liikkumaan, jotta vauva ei vaan heräisi ja että ite saisi nukuttua, nukkuminen menee kaiken edelle! :D ja tietenkin sitä on opittu toimimaan toispuoleisesti vauva kainalossa, kokkailu ja syöminen sujuu hyvin yhdellä kädellä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, totta! Kaikkia ihmeellisiä käytännön taitoja :D Kiitti kommentista <3

      Poista
  3. Äitiys on opettanut rakkautta, kuinka paljon voi rakastaa jotakin. <3 ja armollisuutta, hassua kuinka vauvan tulon jälkeen on ollut eniten kinaa puolison kanssa kuin koskaan aikaisemmin. Molemmat haluaa vain vauvan parasta ja liian väsyneenä sitä purkaa toiseen turhautumistaan, ja suutispäissää saattanut käyttäytyä tökerösti. Armollinen pitää osata olla ja antaa anteeksi, kukaan ei ole täydellinen eikä väsyneenä näytä niitä parhaimpia puoliaan. Pitkä vihaisuus ei kannata varsinkaan, kun on suuri vastuu yhdessä kannettavana. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienosti sanottu! :) Todellakin, armollisuutta pitää olla. Meilläkin väsyneenä kiukutaan, mutta onneksi sellaiset riidat unohtuu yhtä nopeasti kun on alkanutkin. Kivaa kevään alkua sinne! :)

      Poista

Kiitos kommentista! ♥