Kaksplus.fi

torstai 5. marraskuuta 2015

Puoli vuotta synnytyksestä

 Lähiaikoina mediassa on ollut näitä "tältä synnyttänyt nainen oikeasti näyttää"  -juttuja. Näistä tulee sellainen mielikuva, että naisen kuuluu oikeastikin näyttää joltain tietynlaiselta synnytyksen jälkeen. Mediassa näkyy kaksi ääripäätä; toiset palautuu supernopeasti ja on catwalkilla viikko synnytyksestä, toisilla on sitten ne taisteluarvet ja muutama liikakilo. Jälkimmäiset ovat ilmeisesti niitä, jolta nainen oikeasti näyttää. 

Synnytyksen jälkeen ei missään nimessä saa olla nopeasti omissa mitoissaan, koska sehän nyt on vain höpöhöpöä. Väärin. Nainen saa näyttää just siltä kun huvittaa. Me ollaan kaikki erilaisia. Eihän se nyt oo ylläri, että kaikki näyttää myös raskauden ja synnytyksen jälkeen erilaisilta. Raskaus on ihmeellinen juttu ja jokainen nainen, joka kokee sen ja synnytyksen on terästä! Jokainen synnyttänyt nainen on ihan yhtälailla oikean näköinen. Äidit on upeita.

Mä taidan kuulua johonkin välimaastoon. Kyllä mäkin oon oikeasti synnyttänyt ja nainenkin vielä. En saanut raskausarpia ja vatsa oli jo kohtalaisen litteä viikko synnytyksestä. Kiloja synnytyksen jälkeen oli, mutta nyt multa on tippunut yhteensä noin 23 kg. Tää ei oo nyt mitään huomiohuo...eiku, huomion hakemista. Mä oon ylpeä siitä kuinka mun keho kesti raskauden ja palautui synnytyksen jälkeen. Haluan vain sanoa, että tältäkin voi oikeasti näyttää synnytyksen jälkeen. Tosin onhan tässä jo puoli vuotta synnytyksestä.
Vasemmalla viikko synnytyksestä, oikealla 4,5kk synnytyksestä.
6kk synnytyksestä


Kuinka kävi mun projektille? No vähän huonosti. En oo, öö, kolmeen viikkoon tainnut käydä salilla kuin kerran. Mä ihan oikeasti kyllä haluan mennä sinne. Eka tuli flunssa, mun että Leon, sitten mies aloitti koulun. Me nähdään miehen kanssa tosi vähän jo muutenkin, niin en oo nyt malttanut vielä niitä vähiä yhteisiä hetkiä käyttää siihen, että lähtisin salille. Loppuviikosta olis tarkoitus taas päästä liikkumaan. Mites paino sitten? Syyskuussa painoin 60,5kg ja halusin saada painoa ylös ja nimenomaan lihaksia kasvattamalla. Nyt painan 58,5kg. Suunta ei siis oo nyt ollenkaan oikea. Jos tää vauhti jatkuu niin, musta on ens kesänä jäljellä kasa luita ja nahkaa. Ei, en oikeasti halua laihtua enempää. Mulla imetys näköjään edelleenkin toimii vähän turhankin tehokkaasti ja paino tippuu vaikkei ole tarkoitus. 

Nyt kun synnytyksestä on jo puoli vuotta voi kai sanoa, että aika on vähän kullannut muistoja. Tekisin sen uudelleenkin ja tavallaan jo odotan seuraavaa synnytystä. Olihan se tosi jännittävää ja ihanaa myös. Kun ajattelen Leon synnytystä niin ekana ajattelen sitä kuinka ihana kokemus se oli. Silti jos ei ensimmäisenä niin toisena asiana Leon synnytyksestä on jäänyt mieleen se kuinka hirveä kokemus se oli. Muistan edelleen kuinka kamalaa se kipu oli ja kuinka tunsin kaiken vähän liiankin hyvin ponnistusvaiheessa. Vieläkin tulee kylmät väreet kun ajattelen sitä kuinka väsynyt olin ja kuinka voikersin aina kun supistus alkoi. 

Synnytyksen kokeneena kuitenkin tiedän, että haluan tehdä sen uudestaan. Tää kaikki mitä synnytyksen jälkeen on tapahtunut ja mitä ollaan koettu, on sen arvoista. Leo on ihan parasta mun elämässä. Synnytys nyt on vaan se juttu, joka täytyy käydä läpi, jotta saa jotain näin arvokasta. 

24 kommenttia:

  1. Wau, todella upeasti olet palautunut. :)

    Mä vannoin esikoisen synnyttyä, ettei koskaan enää ja kuinkas kävikään. Viisihän noita tuossa nyt on. :D Ensimmäisen synnytys oli kaikista kivuliain ja muut olleet paljon helpompia ja ennen kaikkea nopeampia. :) Esikoista synnytin n. 17h, toista 5h, kolmatta 1h, neljättä reilu 2h ja viidettä 2h

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! <3 kiva kuulla sun kokemuksista. Mä tooodella toivon, että seuraava(t?) menee helpommin. Vaikka eihän sitä tietty saa liikaa suunnitella ja luoda mielikuvia. Sulla onkin ollut oikeen vauhtisynnytykset noi viimeiset lapsoset, vautsi! :)

      Poista
  2. Sä olet kyllä ihan huippu hyvin palautunut! <3 Mulla on tällainen vatsanahka röllykkä eikä se lähde mihinkään vaikka kuinka jumppaisi :D

    VastaaPoista
  3. Tosi upealta näytät!! :) Voi vaan toivoa, että itsekin palautuu tuohon malliin (kunhan ensin tosin pääsisi synnyttämään! :D) Kivaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kiitos! <3 mä jo vähän jännitän täällä, et joko oot synnyttämässä. :D sä varmasti palaudut tosi hienosti ku oot tommonen tehomutsi ;)

      Poista
  4. Vau! Mun pitäis ensin päästä tuollaiseen kuntoon, että voisin sitten seuraavan (joskus tulevan) raskauden jälkeen palautua sitten noin hienosti! :D o:) Oot mun äiti-idoli <3

    VastaaPoista
  5. Jee! Mäen olekaan ainut jolle painon putoaminen on vähän niinkun ongelma!

    VastaaPoista
  6. Olet hienosti palautunut <3
    Vaikkei synnytys vaikea ollut niin en sitä vielä uudestaan tekisi ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 niin noh, onneksi siinä on se 9kk aikaa valmistautuakin sitten joskus jos näitä muksuja siunaantuu lisää :D

      Poista
  7. Hyvä postaus :) Ja tosi upeasti oot palautunut, voit ainakin syödä herkkuja hyvällä omallatunnolla :) Mäkin painan tällä hetkellä muutaman kilon vähemmän kuin ennen raskautta, mutta mulla on muutama kilo vieläkin ylimäärästä, joten mulle toi painonpudotus on ollut vaan ja ainoastaan positiivinen juttu :) En taida lopettaa imetystä koskaan :D Ja kyllä mäkin haluan uudestaan synnyttään (tai no, ainakin raskaaksi ja toisen vauvan :D) vaikka meilläkään ei ollut mikään helppo urakka, mutta katellaan sitä sitten joskus myöhemmin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voooi kiitoksia! :) Todella, herkkuja on tullut syötyä :D Suklaaähky. Kiva, että sullakin on imetys toiminut positiivisesti tuohon painon pudotukseen! Sä oot kyllä upea äiti. En mä oo ainakaan mitään liikakiloja huomannut. <3

      Poista
  8. Hyvin oot palautunut! Mullakin lähti kilot puolen vuoden kuluessa synnytyksestä, vaikka siinä tulikin tiukennettua ruokavaliota aikalailla :) Mäkään en saanut raskausarpia ja olin ihan ihmeissäni kun luulin että niitä tulee kaikille :D Jännä nähdä tuleeko nyt toisella kertaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä! Kiva kuulla :) Vitsit, jännitän sun masun kasvua kyllä ihan kympillä! <3

      Poista
  9. Hyvältä näyttää! Mä palauduin esikoisesta nopeammin kuin nyt. Etenkin vatsan alueen palautuminen näyttää vievän nyt pidemmän aikaa tai ehkä turha enää haaveillakaan ihan lähtötilanteeseen pääsystä!
    Mäkin kaipaan lihaksia. Painon oon saanut about samaan kuin ennen viime raskautta, mutta lihakset tois muotoa vartaloon :) t.laihaläski

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi kun niitä lihaksia ei saa näin helpolla kun painoa voi tiputtaa. Pitää oikeasti tehdä ihan töitäkin :D Varmaan aika tuttua monelle usemman lapsen äidille, että palautuminen on hitaampaa. Tärkeintähän on, että itse viihtyy ja on armollinen itselleen! <3

      Poista
  10. Miulle sanottiin jälkitakastuksessa kun vaa'alla piti käydä nii töykeästi "onhan tuota ylipainoa vielä" joo o. Ja sit pojan neuvolassa kerran kysyi että onko paljon raskauskiloja jäljellä ja kyllä ne imettämällä lähtee. Vitut sanon minä. Ei miulla imetys oo kiloja karistanut. Niitä on vieläkin jäljellä ja poika on jo vuoden. Vaikka syön terveellisesti ja käyn lenkillä päivittäin. Joillakin kuulemma kilot lähtee vasta sillon kun loppuu imetys ja sit joutuukin urakalla tekemään töitä. Tai sit ei. :D MUT KIVA BLOGI SIULLA!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua! Kuka idiootti siellä on ollut... Eihän noin saa sanoa, varsinkaan herkässä olevalle äidille. Varmaan kaikki tai ainakin useimmat synnyttäneet katsoo itseään vähän uusin silmin kun ei se keho näytä tai tunnu samalta kun edeltävät 9kk saati sitä ennen. Olipas tosi tökerö kommentti. :( Olisit sanonut, että niin näyttää sullakin olevan. (vaan mistäs mä tiedän miltä se näytti..)

      Mutta älä stressaa vaan, äläkä ainakaan anna tollasen idioottikommentin vaikuttaa mihinkään! Kyllä ne kilot varmasti tippuu, ainakin sun asenteella kerta urheilet ym. Tsemppiä sinne <3 (ja kiitos.. :D)

      Poista
  11. Hei, kiva teksti ja muutenki kiva blogi! Pidemmän aikaa lukeneena mutta nyt vasta kommentoin :) täällä myös esikoinen syntyi alku vuodesta ja suhtautuminen omaan kroppaan on muuttunut, olen armollisempi vaikka tottakai toivon pääseväni entisiin mittoihin ennen seuraavaa?! :D mutta olen myös huomannut että vaatekaapissa ennen niin kivat vaatteet ei oo kivoja, toki imetän eikä sen vuoksi voi kaikkia käyttää mutta esim. perus collegepaidat joita tuli pidettyä, nyt tuntuu että ei ne sovi "äiti-ihmiselle" en tiedä mikä tämä ajatus on ja muuttuuko myöhemmin, jännä nähdä :D ja todellakin, odotan jo innolla seuraavaa/seuraavia raskauksia ja synnytyksiä mikäli näin suodaan, vaikka ensimmäinen kestiki sen 13h ja ponnistusvaihe 1,5h :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Kiva, että tykkäät :) Jännä, miten vaatemakukin on muuttunut äitiyden myötä :D Mulle esimerkiksi on ihan nounou jotkut biletopit ja mekot. Silmät pullistuu päästä kun ihmettelen miten lyhyitä jotkut mekot on?! Ai kauhee, no ehkä tässä on sitten aikuistuttu tai jotakin.

      Hui sullakin on ollut kohtuullisen pitkä ponnistusvaihe. Se on uuvuttavaa! Toivotaan, että päästään helpommalla tulevaisuudessa ;)

      Poista
  12. Moi! En oo ikinä ennen kommentoinut yhtään blogia, nyt oli pakko.. Löysin sun blogin pari päivää sitte, ja oon innoissani! Mun poika on teiän poikaa päivän nuorempi, ollaan saman ikäisiä ja vieläpä nää sun palautumis kuvat näyttää että ois mun kuvia! :D just yks päivä katoin kuinka jonku blogissa oli kuva vatsasta joka oli ryppyinen ja siinä oli löysää nahkaa, uutissivuilla on usein niitä "pelottelu" kuvia miten kroppa muuttuu raskauden myötä. Miksei kerrota, että ei kaikille niin käy? Itellä oli se kuva ennen synnytystä että jää kiloja ja arpia ja löysää nahkaa reippaasti, ja on ollu kiva yllättyä että raskaudesta voi palautua takaisin normaalimittoihin ja ulkonäköön! Ps. Täällä myös vedettiin raskausaikana kaksin käsin herkkuja, ja edelleen... Tosin paino ei mulla enää tipu, ihan hyvä niin kun on 4kg matalampi kun ennen synnytystä. PPS. Sulla on tosi kiva blogi! :-) -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai heh, ihana ja kiitos! :D Hauskaa kyllä, kuulostaa tutulta. <3

      Mutta joo.. Tietty kaikki kuvat on ihan yhtä todellisia, mutta mullekin tuli jostain uutisotsikosta sellainen olo, että olenko mä nyt jotenkin sitten vähemmän äiti kun en saanut raskausarpia? Vaikka ihan positiivisena oon tän hyvän ja helpon palautumisen ottanut vastaan tietysti. Nostan hattua kyllä kaikille, joille tulee enempi muutoksia kehoon raskauden jäljiltä. Uskon, että mulle olis ollut ainakin alkuun iso pala kohdata "uusi" keho. Mun mielestä naiselliset muodot on kaunista, eikä kenenkään tarvis edes yrittää olla täydellinen. Ihan kiva silti, että paino on pudonnut helposti. Nyt voi sitten syödä hyvin, niin ei muutamat lisäkilotkaan mitään haittaa :D Sielläkin sitten herkkuja napaan! ;)
      Parasta raskaudessa oli se, että osaa olla armollisempi itselleen nykyään!

      Poista

Kiitos kommentista! ♥