Kaksplus.fi

maanantai 30. marraskuuta 2015

10 kysymystä

Sain Kädenjälkiä sydämessä blogin Nealta kysymyshaasteen. Näitä on jonossa mulla tulossa vielä kaksi tän jälkeen. Tää onkin sopiva postausaihe just nyt, koska heräsin äsken kummallisen pitkiltä päiväunilta ja oon ihan töttöröö. Leo nukahti 17 aikoihin "päiväunille", jotka jatkuivatkin yöuniksi nyt näköjään.

Viime viikkoon kuului tiivistettynä miehen synttärit, laiskaa ja vähän vähemmän laiskaa leivontaa, sosetehtailua, joulukorttikuvaukset, kirppistelyä, kavereita ja löhöilyä. Kirjoittelen huomenna lisää meidän kuulumisia! :)

Miehellä oli synttärit ja tein toiveesta mudcaken. Leipomiseksi tätä ei kyllä voi kutsua, heh. Helppojen kakkujen kuningas on koottu valmiista mudcakeista, kermasta ja vaahtokarkeista. Säästi kummasti tämän äidin hermoja.


1. Kuvaile elämääsi 5 adjektiivilla

Elämä on nyt sitä mistä mä oon kauan haaveillut. Rakkaudentäyteinen, tasainen, hassutteleva, koskettava ja ihana elämä! (Toki myös kiireinen, raskas ja hermoja raastava)

2. Jouluaaton kohokohta?

Kohta jo vuosi takana rankkaa odotusta. Nimittäin odotan mätiä ja graavilohta. Tunsin viime jouluna suurta vääryyttä, kun noudatin suomalaisia suosituksia niin mustavalkoisesti enkä raskaana ollessa syönyt raakaa kalaa. Tärkeintähän mulle joulussa on yhdessä olo ja on ihanaa kun nyt päästään luomaan omia perinteitä meidän pienelle perheelle.  Kyllä mä silti vaan eniten odotan tällä hetkellä niitä ruokia. 

3. Millaisia joulu perinteitä teillä on?

Yhdessä oloa, pitkiä ruokapöytäkeskusteluja, riisipuuroa ja perinteisiä jouluruokia, joulusauna, Lumiukko-ohjelma telkkarista, kuusen koristelua ja piparkakkutalon rakentamista (vaikka joka joulu vannotaan, että never again). Ja tietysti Joulupukki! 

4. Kumman kaa: Jaakko Saariluoma vai Jukka Hilden?

Ääh. Piti googlata kuka on Jukka. Sanonpa siis Jaakko, vaikka oma on parempi. ;)

5. Kerro 3 elämän ohjettasi?

Mä hoen usein, että asioilla on tapana järjestyä ja yksi asia kerrallaan (silloin kun tuntuu, että työmäärä kaatuu päälle). Mun oma äiti on hokenut noita kahta mulle usein, joten hauska huomata, että oppi on mennyt perille. Miten paljon sitä nykyään muistuttakaan omaa äitiä! Muistutan itselleni myös usein, että on parempi olla täydellisen epätäydellinen kuin yrittää olla täydellinen. Siitä tää bloginkin nimi vähän kumpuaa. Kymppi plussan äiti voi olla vaikkei ole täydellinen. Oon aina tykännyt tavoitella täydellisyyttä, mutta nyt kun roolina on äitiys ei vaan millään edes kannata yrittää olla täydellinen, koska sitten koko homma vasta hajoaakin käsiin. 

6. Millaisia lapsenkasvatus metodeja suosit?

Nää konkretisoituu varmaan vähän paremmin sitten kun Leo hyppää taaperon housuihin. Vanhempana haluan olla johdonmukainen, turvallinen, reilu ja rakastava. Nyt vauvaikäisen vanhempana on helppo kuvitella minkälainen vanhempi ja kasvattaja myöhemmin haluan olla, mutta aiemmasta oppineena taidan vain valmistautua hyvin ja ottaa uhmaikäisen vastaan sitten sellaisena puoliraakana vanhempana. Turha on suunnitella liikaa, koska tähän suunnitelmallisuuteen mä aina kompastun. Ne metodit ja keinot sitten varmaan muotoutuu sitä mukaan kun Leo kasvaa ja me kasvetaan perheenä sekä vanhempina.

7. Millaiset asiat tekevät sinut onnelliseksi?

Perhe! Nykyään en tarvitse mitään ihmeellistä ollakseni onnellinen. Tärkeimpiä onnen hetkiä on ne kun saa nuuskuttaa nukkuvan Leon tukkaa ja silitellä pientä kättä, joka niin luottavaisesti pitää kiinni ja se kun Leo katsoo hymy korvissa silmiin. Voi hölmöä, tulee itku kun nyt ajattelen miten onnellinen sitä nyt onkaan. Onnen hetki on myös käpertyä miehen kainaloon illalla ja katsoa ah niin romanttista Walking Deadia. 

8. Millaiset asiat tekevät sinut surulliseksi?

Pahat ihmiset. Haluaisin pelastaa jokaisen vääryyttä kokevan lapsen. Olin jonkun aikaa lastenkodissa töissä ja siellä ollessa oikeasti tajusi kuinka kamalia kohtaloita viattomat lapset joutuu kokemaan. Kaikki paha on aina meistä aikuisista lähtöisin. On niin väärin, etteivät kaikki lapset saa onnellista lapsuutta ja niitä turvallisia, rakastavia vanhempia, jotka luo pohjan koko lapsen elämälle ja identiteetille.

9. Mitä haluaisit sanoa 5 vuoden takaiselle itsellesi?

Kaikki aikanaan. Oon aina halunnut oman perheen ja lapsia. Tietysti mielellään äkkiä. 5 vuotta sitten taisin olla sinkkuna ja varma siitä, että oon neljäkymmentä kun saan ensimmäisen lapseni. Tässä sitä nyt ollaan. Asioilla on tapana järjestyä... ;)

10. Kerro bravuuri ruokasi resepti?

Ei mulla oo. Meidän perheessä mies hoitaa pitkälti ruoan laiton ja mä laitan vaan jos teen nälkäkuolemaa. En oikein tykkää ruoan laitosta. Kyllä mä osaan, muttei mulla oo mitään bravuuria. Meen sieltä missä aita on matalin, eli teen mieluiten uuniruokia kun niitä ei tarvi sit kytätä koko ajan ja ne valmistuu vähän itestään. Ehkä kookoskana uunissa (punaista currya, kookosmaitoa ja kanan kinttuja) tai makaronilaatikko? Mä leivon paljon mielummin. Ykkösenä kuppikakut.

Omat kysymykset:
1. Mitä toivot tulevaisuudelta?
2. Mitä äitiys on opettanut sinulle?
3. Kerro joku tärkeä muisto kuluneelta vuodelta
4. Mitä onni on sinulle?
5. Miten rentoudut?
6. Tärkein asia mitä haluat lapsillesi opettaa? 
7. Minkälainen olet ihmisenä, muutenkin kuin äitinä? ;)
8. Aamu alkaa...?
9. Mikä auttaa jaksamaan arjessa?
10. Mitä toivot joululahjaksi?

Haastan mukaan:
Sängyn alla Petran


4 kommenttia:

  1. oi kiitos haasteesta! :) etkä oo yhtään hölmö tai sitten meitä on monta :D miekin monesti meinaan pillittää ku iltaisin katson nukkuvaa lasta ja kuiskaan miehelle et kato kuinka söpö pieni on <3

    VastaaPoista
  2. Ihana onnellinen Matu! ♡ täälläkin yks onnellinen, kiitos haasteesta pitää alkaa rustailemaan :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ♥