Kaksplus.fi

tiistai 29. syyskuuta 2015

Meidän päivä

Hirmuisen isot kiitokset kaikista postausideoista! Nyt on hyvät idikset kirjoitteluun. Tässä nyt yksi; meidän päivä. :) Pian tulossa myös postaus kodista!


Meidän aamut alkaa nykyään normaalisti 7-8 aikaan. Luksusta on "myöhäinen" aamu kun Leo nukkuu 8:30 asti... Tänään Leo herätti poikkeuksellisesti klo 5:10. Pari potkua kylkeen, kuolainen käsi naamaan ja iloinen huudahdus on aika takuuvarma kombo äidin herättämiseen. Mä olin päässyt sänkyyn vasta yhden aikaan kiitos yhden DIY projektin, joten herääminen viideltä ei oikein maistunut. Yritin perustaktiikkaa "esitä nukkuvaa ja toivo, että vauva matkii". Ei toiminut tälläkään kertaa. Yritin siinä puolinukuksissa viihdyttää Leoa ja muutaman hetken jälkeen herätin herra isin viihdytysvuoroon ja jatkoin itse unia. 

Yleensä sänkyyn ei voi jäädä makoilemaan pitkäksi aikaa, koska pari pierua varoittaa aimo annoksesta sitä itseään. Aikaisemmasta oppineena noustaan nopeasti, koska tämä satsi valuu mielellään lakanoihin. Ennakoimalla säästyy monelta pahalta vauva-arjessa (ja tää korostuu varmasti entisestään taaperoikäisten kanssa). Tämä aamu venyi poikkeuksellisen pitkäksi kun mä heräsin vasta vähän ennen yhdeksää. 


Aamupesujen ja vaatteiden vaihdon jälkeen suuntaan aina ekana kahvinkeittimelle. Kahvista on tullut pieni elinehto. Ilman sitä ei aamu oikein ala, ainakaan oikealla jalalla. Leo hengaili sitterissä ja leikki lelukaarella sen aikaa kun söin aamupalan. Aamupalan jälkeen leikittiin Leon kanssa hetki leikkimatolla, luettiin kirjoja ja hassuteltiin. Leon mielestä superhauskaa on se kun teen tyhmiä ilmeitä. Monesti huomaan julkisilla paikoillakin väänteleväni naamaani Leolle. Tykkään ajatella, että ihmiset ei ehkä katso mua kun hullua vaan ajattelee lempeästi mun olevan "heittäytyvä äiti". Vaikka vähän hulluhan mä kyllä oikeasti oon.

Tavallisesti Leo vetelee aamupäikkärit 9-10 aikoihin. Tämän ajan mä käytän yleiseen pyörimiseen enkä saa mitään hirveän ihmeellistä tehtyä kun koko ajan vain odotan sitä milloin Leo herää. Tänään Leo nukkui aikaisen aamun takia ekat päikkärinsä jo 8 aikoihin silloin kun mäkin olin vielä unten mailla. Lähdettiin 10 aikoihin käymään kirppiksellä. Se on semmonen äitiysloman "harrastus" ja eri kirppiksillä tulee käytyä kerran pari viikossa. Tällä kertaa tein muuten huippulöydöt; Molon dalmatialaisbodyn (4e) ja teltan Leon huoneeseen (4e)! Instagrammissa näkyikin jo se teltta, mutta laitan vielä kuvia kun esittelen huoneen kunnolla. 


Kirppiksen jälkeen suunnattiin kotiin. Leo saa lounaaksi hedelmäsosetta maidon jälkeen. Soseet uppoaa Leoon todella hyvin ja yleensä tuleekin itku jos se loppuu liian pian. Leo sai omppusoseensa ja mä kanasalaattia. Tämän jälkeen taas vähän leikittin ja Leo nukahti päikkäreille. Päiväunia nukkui ehkä reilun puoli tuntia. Se on aikalailla päiväunien maksimiaika  meillä. Tosin näitä puolen tunnin päikkäreitä Leo nukkuu 3-5 kertaa. Parhaiten ja pisimmät unet Leo nukkuisi jos mä malttaisin nukkua vieressä.


Iltapäivällä siivoiltiin ja Leo touhusi leikkimatolla jonkun aikaa itsekseenkin. Leikkimaton virka on nykyään aika turha, koska Leo liikkuu ihmeellisellä käsien ja jalkojen vispaus -tyylillään pois matolta. Sitten taas leikittiin ja jonkun ajan kuluttua Leo nukahti ties kuinka monensille päiväunilleen. 

Päivällisaikaan 17-18 aikaan Leo saa kasvissosetta, tällä kertaa parsakaalia ja bataattia. Tämän jälkeen alettiin jo valmistautumaan nukkumiseen kylvyn ja yökkärin vaihdon kautta. Miehen äiti ja sisko olivat meillä moikkaamassa ja Leo viihtyi syliteltävänä vielä yökkärisillään. Klo 20 aikaan Leo otti vauhtia nukkumiseen tissiltä ja nukahti pienen ähinän kautta itsekseen pinnikseen. Leon nukkuessa oli mulla hyvä sauma karata salille ja kävinkin siellä säheltämässä itsekseni puolentoista tunnin verran. 

Semmoinen oli meidän päivä noin suurinpiirtein. En nyt raportoinut vaipan vaihtoja ja tissillä roikkumisia... Usein me käydään kerran jossain kodin ulkopuolella päivisin; muskarissa, kirppiksillä, kahvittelemassa tai ihan vaan vaunulenkeillä. Tietysti väliin mahtuu päiviä jolloin ollaan vaan ja möllötetään yhdessä kotona. 

13 kommenttia:

  1. Meilläkin oli toi vaihe kun parhaiten nukuttiin jos joku nukkui vieressä, nyt ku ilmat alkaa viiletä niin parveke ja toppapuku tulee taas ole ylihyvä nukuttaja! Nyt parina iltana ollu jo mut eilen oli niin aurinkoinen päivä että sukkikset body ja fleecehaalari oli partsilla liikaa vaikka pihalls just hyvä :D

    Oi teijän kotiesittelyjä mieki odotan :) (ja mietin millon saisin tehtyä meidän uudedta kodista kanssa.... :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä toivon kans, että saataisiin pitkät päikkärit siellä ulkona aikaiseksi. Ostin ulkonukutukseen omat vaunutkin just! Eiköhän tuo nukkuminen taas kohta heitä härän pyllyt.. :D just kun johonkin on kerennyt tottua, niin sitten muuttuu. Niinhän nuo vauvat tuntuu toimivan :D

      Poista
  2. Hei, tää oli kiva postaus! Kiitos kun toteutit! :) Missä kirppiksellä yleensä käyt tai mistä oot tehnyt hyviä löytöjä? Mä yllätyin kuinka paljon ihania vauvan vaatteita löyty Mankkaan Akselista...hamstrasin niitä pikkasen liikaa, haha! :D Mutta oli niin edullisia ja ihania, että oli pakko! Mukavaa päivää teille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nella & nuttu ja just tuo akseli on parhaat :) välillä Tapiolan toisesta kierroksestakin löytyy jotain, mut aika harvoin.. Kirpparit on kyllä niin petollisia! Mut mä aina järkeilen, että periaatteessahan mä säästän kun ostan käytettynä. Niin naisen logiikkaa parhaimmillaan ;) kuin myös sinne!

      Poista
  3. Päivän kulku kuulostaa aikalailla tutulle. Meiläkin alkaa kääntyä siihen, että heräillään jo klo 7-8 aikoihin ja ekat päikkärit nukutaan noin klo 9. Sitten nukutaan useimmat pienet päikkärit päivän mittaan. Ihana tuo heräämiskuvaus<3 Pikku P:stä näkee myös, kun on turha koettaa enää nukuttamista. Katsoo suurin silmin ja hymykasvoin minua sekä toivottelee huomenia jokellellen. On se aika ihana tapa herätä aamuisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, on ne kyllä niin suloisia herätessään yöunilta! ::) ja todella, vaikka ne aamuheräämiset on inhottavia (ainakin mulle ku oon tämmönen iltavirkku) niin ei oo parempaa tapaa herätä kun iloisen lapsen höpötykset! <3

      Poista
  4. Ihan kun meiän päivä :D Täällä kans noi päikkärit on lyhyitä ja niitä saattaa olla monta. Taas tämmönen vaihe, näitähän riittää! :D Jaksuja sinne! -Pian 5kk tyttövauvan äiti-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä sen sanoit! Näitä vaiheita riittää :D sinne myös <3

      Poista
  5. Mä niin tunnistan kanssa itteni tosta unen feikkaamisesta vauvalle aamuisin :) Vaan milloinpas se olis toiminut? Meilläkin aamut on koko ajan aikaistuneet, nyt yleensä seitsemän pintaan jo heräillään, vaikka yrittäisin siinä vaiheessa vielä kovasti nuijanukutusta tissillä :D Pointsit sulle kyllä, että jaksat lähteä vielä salille vauvan mentyä unille, mä oon aina niin puhki meidän arkirumban pyörityksestä, että korkeintaan vähän jaksan ajaa kuntopyörällä. No, ehkä sitten taas kun yöt tästä vähän paranee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä siinä onkin kun sitä pitää yrittää? :D ei se oo varmaan koskaan toiminut.. Vaikka Leo monessa koittaa matkia niin ei kyllä nukkumisessa. Mulle tosta salilla käymisestä on tullut tavallaan semmonen rentoutumisen keino. On kiva rehkiä salilla ja sit venytellä musiikkia kuunnellen. Vaikka se kynnys lähteä sinne illalla on tietty vähän korkea. Lähteminen on silti mukavinta silloin ku Leo nukkuu, kun se mun poissaolo ei haittaa ketään :D

      Poista
    2. Niin ja tsemppiä sinne! Kyllä se tekee ihmeitä jaksamiselle kun unet pitenee. :) ei tarvi olla kun yks yösyöminen vähemmän niin ainakin mä oon ku uudesti syntyny!

      Poista

Kiitos kommentista! ♥