Kaksplus.fi

tiistai 23. kesäkuuta 2015

Imetysvaatteitako?

Mua pyydettiin kirjoittamaan imetysvaatteista ja liiveistä. Jotkut on sitä mieltä, että imetysvaatteet on ihan must. Mä väitän, että hyvin pärjää ilmankin kun jaksaa vähän soveltaa. 


Oon vähän pinnallinen, turhamainen ja ennen kaikkea pihi, jonka takia mulla ei juuri ole imetysvaatteita. Kaapista löytyy tasan kaksi imetystoppia, nekin niitä H&M:n halpiksia. Virallisista imetysvaatteista en siis oikein osaa sanoa juuta tai jaata. Varmasti ne olisi käteviä, mutta en ole löytänyt vielä niin silmiä hiveleviä imetyspaitoja, että raaskisin maksaa niistä sen 50e, mitä ne siis helposti kustantavat. Maksan mielummin 50e sitten sellaisesta paidasta jolla on käyttöä myös imetyksen loppumisen jälkeen. Mikä ihana tekosyy ostaa merkkivaatteita? No ehkä...

Se, että oon pihi ja turhamainen yhtä aikaa vaikeuttaa tietysti jonkun verran huomaamattoman imetyksen toteuttamista. En kuitenkaan varmaan koskaan tule kovin julkisesti imettämään. Koen sen mun ja vauvan kahdenkeskiseksi jutuksi, enkä tunne oloani mukavaksi jos joudun imettämään ihmisten keskellä. Suurin saavutukseni on ollut kauppakeskuksen lastenhoitohuone, jossa sielläkin pörräsi vaikka kuinka paljon porukkaa. Äitejä kaikki, niin eipä tuolla ollut niin väliä. 

Mitä vaatteita mä sitten oikein käytän niin, ettei ihan tarvitse puolalasti imettää? Kaikista parhaimpia on edestä napitettavat paidat ja tunikat. Sinne alle voi vielä laittaa tuubitopin, jonka saa kätevästi laskettua vähän alemmas niin ei pääse mahakaan vilahtamaan. Laiska kun olen, en oo niitä tuubitoppejakaan saanut ostettua kun yhden. Mä jätän myös tavallisista topeista toisen olkaimen pukematta niin siltä puolelta saa helposti imetettyä. Se tietysti vaatii sen, että päällä on vielä joku paita, ellei sitten halua mennä sellaisella viidakon Jane lookilla. Välillä lähden kotoa kuitenkin myös vaikka vaan pelkkä mekko päällä, jolloin venyttelen olkaimia ja heitän harson sitten vähän suojaksi. Tässä on tosin tosi paha tissin vilahtamisen mahdollisuus, joten en suosittele julkisella paikalla. ;)

Imetysliivien löytäminen oli todellakin työn ja tuskan takana. Itselläni tota varustusta löytyi jo valmiiksi ihan tarpeeksi, niin maidon nousu ei ainakaan helpottanut liivien ostoa. Suosittelen panostamaan imetysliiveihin. Se on tosi tärkeää, että ne on mukavat. Ihan ekoille viikoille kannattaa hankkia pehmeitä, kaarituettomia liivejä. Älä toista mun virhettä, vaan hanki useammat kuin yhdet. Sitä maitoa on nimittäin joka paikassa ja ne yhdet on märät alta aikayksikön. Myöhemmin, kun maidon tulo on tasaantunut ja kipu hellittänyt passaa myös kaarituelliset. Ite käytän kotona myös urheiluliivejä, joiden olkaimen lasken sitten aina imettäessä. 

Niin ja tosiaan, ite löysin yhdet tarpeeksi sopivat imetysliivit erikoisliikkeestä (Funky lady) ja loput olen "teettänyt" Wiipurin erikoiskorsettiliikkeessä Helsingissä. Mun kokoyhdistelmä on niin mielenkiintoinen varsinkin nyt, ettei edes erikoisliikkeillä ole suoraan tarjota mulle sopivia imetysliivejä...tai ainakaan en oo yksiäkään löytänyt. Jos tuskailet siis imetysliivien kanssa, niin kannattaa käydä kurkkaamassa Wiipurin liiviliike, koska siellä ne esimerkiksi pienentää ympärysmittaa sopivaksi ja tekee vaikka tavallisista liiveistä hakasten avulla imetysliivit. Tietty hommalle tulee aika suolainen hinta, mutta on se sen arvoista kun on sopivat liivit päällä!

Voisin vähän vielä nostaa postauksen viihdearvoa kertomalla, että eilen kun kävin lenkillä mulla oli päällekkäin rintaliivit ja kahdet urheiluliivit. Tilanne on siis riistäytynyt käsistä totaalisesti. Tähän vähän huutonaurua... :'D Oliskos seuraavaksi ostoslistalla teräspanssari tukemaan povea?

Muuten vinkkinä imetyksen helpottamiseksi; kannattaa hankkia kosteussuojia ja paljon harsoja (ainakin jos vauva on samanlainen superpuklailija kun meillä). :)

Onko muita samanlaisia soveltajia liikkeellä kun mä? Tuleeko mieleen muita imetysvaatevinkkejä?

17 kommenttia:

  1. Imetyksestä en tiedä, mut varmaa sama "ongelma" tulossa. Nimittäin puen nykyään aina lenkille kahdet urheilurintsikat :D mä en ymmärrä , et joku ihan oikeasti maksaa isommista rinnoista ... mä tekisin mitä vaa et nää olis pienemmät :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläpä muuta sano :D kai se menee vähän niin, että koskaan ei ole ihan tyytyväinen siihen mitä on. Ainakin mulla.. Toivottavasti selviit helpolla maidon noususta! Se kyllä nimittäin saa olon tukalaksi :o

      Poista
  2. Mä ihan oikeastintsimällä etsin imetystoppeja mutta kaikki perus vaateliikkeiden topit oli rinnanympäriltä ja olkaimista ok mutta mahalle jätetty niin isosti tilaa etteinyksikään mun tpaita/trikoopaita olisnistunut niiden päälle, kauppaan siisnjäivät. Imetysliivejä on kahdet, toiset pehmeät sain babyshowerlahjaksi ja myöhemmin ostin kaarituelliset, toppauksettomat, vielä haikalen rttä olis ne kolmannetkin liivit vuinu hankkia... ehkä sitten seuraavaa vauvaa varten :D ja kyllä meillä kunnei aluksi ollut omaa pyykkikonetta niin jokankolmaspäivä vähintään käsipyykillä pesin liivejä kun ne menee äkkiä ihan koppuraksikin kun maito kuivahtaa..... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei kyllä perus kaupoista tunnu löytyvän oikeen mitään! ..ja ne vauva/äitiysliikkeiden vaatteet on sitten törkeen hintasia. No mutta onneksi pärjää ilmankin! Vaatii vaan vähän enemmän sumplimista :D meillä kans pyöri kone erityisesti silloin ihan alkuun tosi usein.. Kun maidossa oli niin vaatteet kun lakanat :D

      Poista
  3. Muistan tuon saman ongelman imetysliiveissä, ostin neljät erikokoiset... ( ja ne oli tupla-pakkauksia ), eri paikoista ja ARGH, ne viimeiset olivat sopivan kokoiset kun rinnat olivat kuin Dolly Partonilla :D vaikka liivejä tuli kokeiltua kaupassa, niin eihän ne sit loppupeleissä hyviä ollut :D

    Noista imetysvaatteista, minullakaan ei ainuitakaan imetyspaitoja ollut, hyvin pärjäsin isoaukkoisilla ihan perus H&M paidoilla, jotka menevät myös nyt, vaikka imetyksen päätinkin. :)
    Voi olla että ne ovat mukavat yms, mutta en koennut että tarvitsin niitä, eli ymmärrän sinua täysin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu! Täydellisten liivien löytäminen on kyllä niin vaikeaa. Niinhän se menee usein, että vasta käytössä tuntee mitkä on hyvät.. Sitten kun lisätään tähän soppaan kasvava koko niin vaikeaksi menee!

      Poista
  4. Itse oon panostanut vaan hyviin imetysliiveihin, muuten samoilla vaatteilla mennään. En odottaessakaan tarvinnut erikseen vaatteita muuta kun farkut ja legginsit. Kaikki omat paidat mahtu päälle ja niillä mennää nytkin. En tykkää edes imetyspaidoista. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän sama vika täällä :D tosin raskausaikana kyllä ne paidatkin alko jäädä pieneks. Onpahan valmiiks jo venytetty pilalle :D

      Poista
  5. Mulla oli aivan tavallisia toppeja ja t-paitoja (ja on edelleenkin), kun imetin. Ja minä vain nostin sitten paidan ylös. Mulla on muutama halpa H&M:n imetyspaita, jonka laitan sitten päälleni, kun epäilen, että tarvitsee julkisesti imettää. Tai nyt imetän tuota 9kk ikäistä jo niin harvoin, ettei julki-imetyksiä ole tullut enää ja paidat voi olla oikeastaan jo mitä vain.

    Imetysliiveiksi suosittelen: Bravadon body silk seamlessejä (http://www.nettiemo.fi/verkkokauppa/product_info.php?products_id=373). Tietty ei varmaan kaikille sovi, mutta jos täällä joku pohtii. Nuo on kaikenkaikkiaan mukavimmat rintsikat joita mulla on ikinä ollut. Ihan harmittaa, kun nyt täytyy palata paremmin tukea antaviin, kun alkaa tissit tyhjentyä ja olla vähemmän mairittelevan näköiset. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin voisin ehkä käydä paidan tai pari nappaamassa H&M:ltä. Kerta halvalla saa! Noi liivit näyttää niiin mukavalta ja kiva ku noin paljon eri värejäkin! Vois ostaa jos vielä tarvis yhdet... :D

      Poista
  6. Hei kiitos postauksesta. Mulla 6 päivää vanha poika kainalossa ja olen pähkäillyt juuri tätä asiaa. Mun oli pakko hakea tänään kaupasta uudet imetysliivit, kun kahdet (ne ainoat) oli molemmat jo nyt aivan tärkeän hikiset ja maitoset. Mun tulee siis myös nukuttua niillä, kun muuten maitoa olisi joka puolella!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on ikävä vaihe..mutta onneks vaan vaihe! Mä kans alkuun pidin pientä pyyhettä liivien sisällä kun mitkään suojat ei pitäny sitä maitotulvaa aisoissa :D onneks se siitä tasaantuu ja nyt uskaltaa nukkua jo vatsallaanki :D niin ja paljon onnea pojasta <3

      Poista
  7. Kiitos vinkeistä! Toi oli ihan uus juttu toi, että voi teettää/ muokata sopivat liivit! :) ite oon löytäny isolle povelle netistä parit hyvät liivit, Cake Lingerie-merkkiset. Ne tosin maksaa about 50€ kipale, mutta maksaahan kyllä normiliivitkin jos on isorintainen. Itse haluan imettää myös julkisilla paikoilla, joten imetystopit on tarpeen..niiden päälle voi sitten laittaa jotain fiininpää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun täällä vaihdetaan näin hyviä vinkkejä suuntaan kun toiseen! Mäkin voisin kurkata noi liivit :) josko sieltä löytyis mullekin!

      Poista
    2. Niimpä! Ostin ne muistaakseni www.bebes.fi :) ja ainaki mulla sama koko piti paikkansa noissa liiveissä kuin muissakin

      Poista
  8. Mullakin tulee olemaan edessä tämä liivien ja paitojen ostaminen jossain kohti. Mutta se piheys - vauvan juttuihin olen valmis laittamaan rahaa, mutta muka itseään varten jotain.. Rv29+ ja en ole tuhlannut yhteenkää mamma-vaatteeseen :D Ja tiedän, jos valmiiksi, että mulla taas ongelma liivien kanssa tulee olemaan päinvastainen (rinnat on niin pienet selän leveyteen verrattuna). Toisaalta, josko sitä maitoa nousisi niin, että kasvattaisi noita edes vaikka seuraavaan kokoon.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin ihme miten yhtäkkiä ei viitsisi panostaa itseensä! Mielummin ostaa vauvalle parasta.. Mäkin oon joskus ollut himoshoppaaja mut nyt ei viitsisi tuhlata itseensä samalla tavalla ollenkaan! Mun käsittääkseen maidon nousu kasvattaa kaikilla ainaki sen yhden kupin verran tai ainakin suositellaan et kasvuvaraa on sen verran kun liivejä ostaa. Joten peukut pystyyn :D heh

      Poista

Kiitos kommentista! ♥