Kaksplus.fi

torstai 25. kesäkuuta 2015

Äiti leipoo ihan nopee: raparperi-mansikkapiirakka

Oon aina tykännyt kamalasti leipomisesta. Nyt se on kuitenkin jäänyt taka-alalle vauva-arjen pyörityksessä. Miehen äiti toi meille joku aika sitten raparperiä, joten päätin että nyt on hyvä päivä käyttää osa pakkasesta pois kun anoppikokelas on tulossa käymään. (Ja kyllä tosiaan, raparperi on mulla valmiiksi pilkottuna pakkasessa.) Tänään ollaan herätty jo 7 aamulla ja vaikka mun teki kovasti mieli olla vaan silmät ristissä ja aivot narikassa sohvan nurkassa lähdettiin aamulla ekaksi ruokakauppaan. En ookkaan ennen blogissa oikeastaan kirjoitellut muusta kun raskausajasta ja vauvajutuista. Kiinnostaako teitä lukea muustakin? 

Mä oon vähän sellainen mutu tuntumalla leipova. En koskaan leipoessa noudata tiettyjä ohjeita, vaan heittelen vähän sitä mitä sattuu käteen osumaan. Senpä takia jotkut leipomukset menee pahasti pieleen, mutta hälläväliä asenteella mennään! Mun yksi äitihokema onkin "ei haittaa". Ei siis haittaa vaikkei leipomukset aina mene ihan nappiin. Meillä mies hoitaa silti hyvin sen syömispuolen vaikka mä en olis tyytyväinen. 

Tää on sellainen ohje, joka menee tukka putkella, aivot narikassa ja vaikka unissaan. Sopii varsin hyvin vauva-arjen hyrskynmyrskyyn leivottavaksi! Ja koska täällä hyrskynmyrskyssä pitää olla nopea, käytin valmista murotaikinapohjaa.

Tarvitset:

- Raparperiä ja mansikkaa (mulla meni ehkä desi)
- Murotaikinapohjan 
- Mascarponejuustoa 250g
- 2 kananmunaa
- vaniljasokeria 1tl 
 Eli raparperiä ja mansikkaa pakkasesta...
Mä tykkään käyttää muffinssivuokaa, jolloin saa kivoja pikkupiirakoita. Pieniä piirakoita yhdestä taikinasta saa 11-12. Toki tää maistuu yhtenä kokonaisenakin ja varmaan tulee vielä vähän nopeempaa kun ei tarvitse näperrellä.. Voitelin voilla ja painelin taikinan suoraan vuokaan (joka oikeasti on puhdas, vaikka ei siltä näytäkään...). Sitten raparperit ja mansikat pohjalle. 

Mascarpone, kananmunat ja sokeri sekoitetaan. Sitten sörsseli piirakoiden päälle. Uuniin paistumaan 200 asteeseen keskitasolla ja n. 15 minuuttia. Täytyy myöntää, että en muistanut katsoa kelloa kauanko nää oli uunissa. Joka tapauksessa sitten kun taikinareunat on ruskeat ja mascarponeseos kuitenkin vielä suht vaaleaa on piirakat sopivia.
Päälle vähän tomusokeria jos löytyy kaapista. Valmista tulee nopeasti tosi vähillä aineksilla ja maistuukin vielä kivalta! Raparperin ja mansikat voi korvata melkein millä vaan makealla. Ite oon tehnyt myös vadelmalla, mustikalla ja vanhaksi menevillä päärynöillä.

Semmoista pikaleivontaa meidän aamuun tänään. Ohjeen seuraaminen sitten ihan omalla vastuulla.. ;)

11 kommenttia:

  1. Voi nam! Täytynee pyytää mummolta raparperia ja leipoa ihan kunnon satsi omille synttäreilleni :)

    VastaaPoista
  2. Nami näyttää hyvältä! Täytyy testata niin saa syyn leipoa, hih. Mulla riittää raparperia vielä pihalla, vitsit pitääki pakastaa loput jos ne vielä on syömäkelposia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kannattaa! Saa hyvin talvellakin sitten käytettyä :)

      Poista
  3. En oo nyt yhtään varma menikö mun aiemmat kommentit perille, mutta koitetaan taas :)

    Näyttää niin herkulliselta ja mascarpone kyllä toimii aina! Mulla on vieläkin pihalla aika paljon raparperia enkä oo tajunnut että nehän kannattaa pakastaa! Täytyy testata tätä sun reseptiä niin saa taas "syyn" leipoa ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heheh, tulihan ne kaikki kolme kommenttia perille :D Mutta joo kantsii kokeilla! Tosin netistä varmaan löytyy vielä vähän käyttökelpoisempiakin reseptejä ;D

      Poista
    2. Hahah ne sitte tulikin perille, no hyvä :D olin ihan varma ettei onnistunu puhelimella! t.Liian innokas kommentoija :D

      Poista
  4. Kyllä kiinnostaa muutkin aiheet! Erityisesti nää sun ihanat ja makoisat leipomukset ;) Ja hei, äitinä voin sanoa, että mitä nopeampia, sen parempi ;D Puss och kram! <3

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! ♥